CLOUDS OF SILS MARIA

ΤΑ ΣΥΝΝΕΦΑ ΤΟΥ ΣΙΛΣ ΜΑΡΙΑ

δράμα 2014

 Στην αιχμή της διεθνούς της καριέρας, η ηθοποιός Μαρία Έντερς, καλείται να συμμετάσχει στη νέα έκδοση του έργου που την έκανε διάσημη πριν από είκοσι χρόνια. Τότε ο ρόλος της στο έργο ήταν αυτός της Σίγκριντ, μιας γοητευτικής νεαρής που την είχε ερωτευτεί η κατά πολύ μεγαλύτερή της Ελένα. Τώρα ζητείται από την Μαρία να υποδυθεί όχι πάλι την Σίγκριτ αλλά την Ελένα, γεγονός που θα την φέρει αντιμέτωπη με μια σκληρή πραγματικότητα και τον πραγματικό της εαυτό.


ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ολιβιέ Ασαγιάς
ΣΕΝΑΡΙΟ: Ολιβιέ Ασαγιάς
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Ζιλιέτ Μπινός, Κρίστεν Στιούαρτ, Κλόι Γκρέις Μόρετς, Λαρς Έιντιγκερ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Γαλλία, Ελβετία, Γερμανία, Αμερική, Βέλγιο
Clouds of Sils Maria movie poster
 Ο πολυγραφότατος Γάλλος κινηματογραφιστής Ολιβιέ Ασαγιάς, μετασχηματίζει την απλή ιστορία της ταινίας του, σε μια συγκρατημένη διερεύνηση των ψυχολογικών πτυχών της γυναικείας σεξουαλικότητας και των αλληλοεξαρτώμενων σχέσεων, ενώ σε πρώτο πλάνο διαχειρίζεται πιο δυναμικά, ζητήματα που αφορούν την τέχνη και το θέαμα στη σύγχρονη κοινωνία, τις εφήμερες επιδιώξεις και το αδυσώπητο πέρασμα του χρόνου. Χωρίς να διαθέτει τα χαρακτηριστικά μιας έντονης δραματουργίας ή να χαρτογραφεί άγνωστα νερά (να θυμίσουμε μεταξύ άλλων, τα πρόσφατα φιλμ Birdman και Maps to the stars που πραγματεύονται παρόμοια θέματα) η ταινία του Ασαγιάς, με την πολυεπίπεδη, ελικοειδή αφήγηση, που σε κάθε συστροφή εμφανίζει σταδιακά πότε μια αλήθεια, πότε έναν φόβο, πότε ένα συναίσθημα, αλλά κυρίως με το αδιάκοπο παιχνίδι, αφηγηματικό και υποκριτικό, πάνω στα δυσδιάκριτα όρια μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας, καταφέρνει να συνιστά ένα ενδιαφέρον και σαγηνευτικό αποτέλεσμα.
 Η Βαλεντίν (Κρίστεν Στιούαρτ), ως προσωπική βοηθός της καταξιωμένης ηθοποιού Μαρίας Έντερ (Ζιλιέτ Μπινός), προσπαθεί να οργανώσει το βαρυφορτωμένο πρόγραμμα που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, την υπόθεση του διαζυγίου της σταρ, τον λόγο της στην τιμητική εκδήλωση στην Ελβετία, για τον θεατρικό συγγραφέα Μελιόρ και μια φωτογράφιση για έναν οίκο μόδας. Καθώς διασχίζουν με τρένο τις ελβετικές Άλπεις, μαθαίνουν την είδηση του θανάτου του Μελιόρ, του ανθρώπου που είχε αλλάξει τη ζωή της Μαρίας. Ο συγγραφέας της είχε δώσει είκοσι χρόνια πριν, τον πρώτο της σημαντικό ρόλο με τον οποίο έγινε διάσημη στο έργο του, “Το φίδι της Μαλόγια”, στο οποίο η Μαρία υποδυόταν την Σίγκριντ, μια σαγηνευτική έφηβη που με τα θέλγητρά της οδήγησε την εργοδότριά της, Ελένα, σε αυτοκτονία. Όταν η Μαρία παρευρίσκεται τελικά στην τιμητική εκδήλωση, δέχεται μια πρόσκληση από τον ανερχόμενο σκηνοθέτη, Κλάους Ντίστερβεργκ (Λαρς Έιντιγκερ), για να παίξει και πάλι στο ίδιο έργο του Μελιόρ, αυτή τη φορά όμως τον ρόλο της μεσήλικης Ελένα, ενώ ο ρόλος που την έκανε αστέρι δίνεται στην Τζο-Αν Έλις (Κλόε Γκρέις Μόριτς), μια στάρλετ που παίζει σε ελαφρές σούπερ-ηρωικές ταινίες και ξέρει να χειρίζεται το σύστημα προς όφελός της με την αυτοκαταστροφική ζωή της και τις πλούσιες ερωτικές της περιπέτειες. Η εισαγωγή του χαρακτήρα της Τζο, αφαιρεί σταδιακά τη μάσκα της στωικότητας της Μαρίας και ραγίζει την επιφάνεια του αναμφίβολου ναρκισσισμού της, ενώ παράλληλα, της δίνει την ευκαιρία να εξερευνήσει τις εσωτερικές τις αντιφάσεις και ανασφάλειες, καθώς παρατηρεί τη βαθμιαία εκτόπισή της από το ανερχόμενο αστέρι. Παρ΄όλες τις αρχικές επιφυλάξεις της, τελικά η Μαρία δέχεται να υποδυθεί, τον ηλικιακά πιο ταιριαστό ρόλο της Ελένα. Η Βαλεντίν βοηθάει τη Μαρία να προετοιμάσει τον ρόλο της σε ένα αλπικό κατάλυμα στο Σιλς Μαρία, αλλά όταν ξεκινούν τις πρόβες, ο αριστοτεχνικά ρευστός μεταξύ τους διάλογος δυσκολεύει στο να εντοπιστούν πια λόγια είναι αληθινά και πια της μυθοπλασίας, φέρνει στο φως όμως την αλήθεια του κοινού τους παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος.
 Έχοντας ως φόντο την συναρπαστική φύση των ελβετικών Άλπεων και το μετεωρολογικό φαινόμενο που εμφανίζεται κατά μήκος της ομότιτλης περιοχής, όπου η ομίχλη σχηματίζει καθώς περνά μέσα από τους ορεινούς όγκους ένα νεφέλωμα σε σχήμα φιδιού το οποίο και χρησιμοποιείται στην ταινία ως μια δυνατή μεταφορά για το αμείλικτο πέρασμα του χρόνου, η ταινία κάνει λόγο για το μάταιο και συνεχές κυνήγι της νεότητας, για τον λιγοστό χρόνο που χωρίζει την ωριμότητα από την νεότητα, για τον πολιτισμό της σύγχρονης ποπ κουλτούρας και αυτόν που περιβάλλει τις διασημότητες, με τη ζωή της Μαρίας να γίνεται εμβληματική, ενός κόσμου που διακατέχεται από την εμμονή της εικόνας, για τον εφήμερο χαρακτήρα της φήμης, την αδυσώπητη βιομηχανία του θεάματος και τους ανθρώπους της "προϊόντα" με ημερομηνία λήξης, αλλά ταυτόχρονα προσπαθεί να εμβαθύνει στη γυναικεία ψυχοσύνθεση μέσα από τρεις διαφορετικές προσωπικότητες και να καταδείξει την απόσταση που μπορεί να διακρίνει, της ζωής του παρασκηνίου και αυτής του προσκηνίου.
 Αξίζει να σημειωθεί πως στα διαφορετικά επίπεδα ανάγνωσης της ταινίας μπορεί να προστεθεί κι ένα άλλο, που την καθιστά ακόμα πιο ενδιαφέρουσα. Πρόκειται για τον παραλληλισμό των γεγονότων με την πραγματική ζωή της Ζιλιέτ Μπινός και του Ολιβιέ Ασαγιάς που μοιράζονται ένα κοινό παρελθόν. Ο χαρακτήρας της Μαρίας που παίζει στα “Σύννεφα του Σιλς Μαρία” η Ζιλιέτ, εν μέρη μιλά για την καριέρα της. Το 1985 ο Αντρέ Τεσινέ και ο Ολιβιέ γράφουν το σενάριο του “Rendez-vous”, τότε ήταν που η Ζιλιέτ για πρώτη φορά συμμετέχει ως πρωταγωνίστρια στο έργο αυτό στα είκοσί της χρόνια. Από τότε διαγράφουν μια παράλληλη πορεία στον χώρο του θεάματος και συναντιόνται και πάλι το 2008 με το “Summer Hours”. Πάνω στο κοινό αυτό παρελθόν ήταν η Ζιλιέτ που σκέφτηκε πως ίσως θα μπορούσε να γραφτεί ένα σενάριο. Ο Ολιβιέ επεξεργάστηκε την ιδέα της, δημιούργησε τους χαρακτήρες και στη συνέχεια το φιλμ.
 Και οι τρεις πρωταγωνίστριες παραδίδουν εξαιρετικές ερμηνείες, αλλά η υποκριτική απόδοση της Κρίστεν Στούαρτ ήταν καθοριστική στο συνολικό αποτέλεσμα και δίκαια κέρδισε το βραβείο ερμηνείας στα Σεζάρ της φετινής χρονιάς.
bigstar6,8 icon Reviewed by My Films-In, on clouds of sils maria- Rating:6,8 out of 10

             




imdb
rottentomatoes