KRAFTIDIOTEN

ΜΕ ΣΕΙΡΑ ΕΞΑΦΑΝΙΣΗΣ

εγκλήματος, δράση, κωμωδία 2014

 Η ταινία παρακολουθεί έναν φιλήσυχο Σκανδιναβό πολίτη, τον Νιλς, που καταφεύγει στην αυτοδικία και μετασχηματίζεται σε ψυχρό εκδικητή, όταν δολοφονείται ο γιος του από την μαφία. Στην προσπάθειά του να βρει τον άνθρωπο που σκότωσε τον γιο του, πυροδοτεί άθελά του τον πόλεμο ανάμεσα σε έναν χορτοφάγο γκάνγκστερ και έναν Σέρβο αρχιμαφιόζο.


ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χανς Πίτερ Μόλαντ
ΣΕΝΑΡΙΟ: Κιμ Φαπζ Άκεσον
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Κρίστοφερ Χίβτζου, Μπριγκίτε Χιόρτ Σόρενσεν, Μπρούνο Γκαντζ, Τομπίας Σάντελμαν, Παλ Σβέρε Χάγκεν
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Νορβηγία, Σουηδία
kraftidioten movie image
 Η ιδιόμορφη κινηματογραφική γλώσσα του Σκανδιναβού Χανς Πίτερ Μόλαντ, στο ‘Με σειρά εξαφάνισης’, χρησιμοποιεί ως εκφραστικά μέσα, τον σκωπτικό ρεαλισμό στα πλαίσια του οποίου εντάσσει τους χαρακτήρες του, με αποτέλεσμα να μας φαίνονται αστείοι και πρωτότυποι, αφού σκέφτονται και αντιδρούν εντελώς άσχετα με τις προθέσεις τους, έναν κατάλευκο χώρο που έρχεται σε αντίθεση με το μαύρο χιούμορ και την γραφική βία που επιδείχνεται, τον σταθερό ήπιο ρυθμό στη βηματοδότηση κι ένα σενάριο με έξυπνους σατυρικούς διαλόγους, για να δημιουργήσει μια από τις πιο ανατρεπτικές σκανδιναβικές ταινίες των τελευταίων ετών, με ιδεολογικές και ηθικές προεκτάσεις που εκφέρονται ιδιαιτέρα περίτεχνα κάτω από τις υποπλοκές της υπόθεσης.
 Ο Νιλς Ντίκμαν (Στέλαν Σκάρσγκαρντ), είναι εκχιονιστής στο επάγγελμα και πρόσφατα έχει κερδίσει το βραβείο του ‘πολίτη της χρονιάς’. Ο αξιοσέβαστος αυτός πολίτης, πράος και ανέκφραστος, μετατρέπεται σε ένα προσεκτικό εκδικητή, όταν βρίσκεται δολοφονημένος ο γιος του Ίγκναρ και η αστυνομία θεωρεί τον θάνατό του απλώς ως έναν άλλον θάνατο τοξικομανούς. Σίγουρος πως ο γιος του δεν ήταν χρήστης, ο Νιλς αποφασίζει να αναζητήσει τον δολοφόνο και ανακαλύπτει ότι ο Ίγκναρ χρησιμοποιήθηκε ως πιόνι σε μια συμφωνία της μαφίας ναρκωτικών η οποία πήγε στραβά. Η πορεία που ξεκινάει μέχρι να βρει αυτόν που έδωσε την εντολή για την εκτέλεση του γιου του, μετατρέπεται σε μια αιματηρή αναζήτηση με συνεχόμενους θανάτους, σε μια καταχιονισμένη αρένα από την οποία δεν  ξεφεύγει κανείς. Ο Νιλς χωρίς να το έχει σχεδιάσει πυροδοτεί των πόλεμο μεταξύ των δυο μαφιόζικων οικογενειών που ελέγχουν την τεράστια αυτοκρατορία των ναρκωτικών σε όλη τη χώρα, αυτή του Γρέβεν ή αλλιώς ‘Κόμη’ (Πολ Σβέρε Χάγκεν) και του Σέρβου αντιπάλου του, ‘Παπά’ (Μπρούνο Γκαντζ). Μετά από κάθε θάνατο, μια κάρτα τίτλου ανακοινώνει το όνομα του εκλιπόντος. Με το τέχνασμα αυτό, που μετατρέπεται σε κωμικό στοιχείο καθώς αυξάνεται ο αριθμός στην καταμέτρηση, παρουσιάζονται οι συντελεστές που δεν ονομάζονται στους τίτλους αρχής αλλά όταν πεθαίνουν.  Η ταινία παρωδεί τις συμβάσεις των γκανγκστερικών ταινιών τύπου Νονού, με τον δικό της ιδιαίτερο τρόπο, καθώς οι μαφιόζοι αποδεικνύονται ανοργάνωτοι, ιδιόρρυθμοι, τρελούτσικοι και άστοχοι στις προσπάθειές τους για εκδίκηση, με πρώτο και καλύτερο τον αδίστακτο Γρέβεν, του οποίου η λατρεία για τις αδίστακτες δολοφονίες ολοκληρώνεται μόνο με την αυστηρή χορτοφαγία. Ο αντίπαλός του, ο Σέρβος γκάνγκστερ Παπά, είναι ο επικεφαλής της άλλης, παλαιάς κοπής, συμμορίας, ζει σε μια αποθήκη γεμάτη με πολυελαίους και αντίκες, τιμά την παράδοση και την πίστη και το οφθαλμός αντί οφθαλμού είναι υψίστης σημασίας για αυτόν. Και οι τρεις πρωταγωνιστές είναι κωμικοτραγικοί χαρακτήρες που συνδυάζουν την επιμονή και το συναίσθημα, με ανόητα λανθασμένες ενέργειες και συμπεριφορές και δίνουν νόημα στον πρωτότυπο τίτλο της ταινίας Kraftidioten, που σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει 'πολύ ηλίθιοι'.
 Το φιλμ δεν εξαναγκάζει την κωμωδία η οποία έρχεται μέσα από συχνά τραγικές στιγμές, αλλά ακόμα πιο επιτήδειος είναι ο τρόπος που γίνονται τα κοινωνικοπολιτικά σχόλια για τις ιδιορρυθμίες του Σκανδιναβικού πολιτισμού, στον οποίο λόγου χάρη, οι γκάνγκστερ, πίνουν χυμό μήλου και οδηγούν υβριδικά αυτοκίνητα, αλλά και οι συγκρίσεις που γίνονται με χώρες όπως τις νότιας Ευρώπης ή της λατινικής Αμερικής. Το 'Με σειρά εξαφάνισης' διατυπώνει παράλληλα ένα αιχμηρό σχόλιο για την αλόγιστη βία, το ανώριμο της εκδίκησης και την φρικιαστική αθλιότητα στην σημερινή ανδροκρατούμενη κοινωνία, για τα αντρικά πρότυπα συμπεριφοράς και τους κώδικες τιμής.
 Μια ιδιόμορφη κινηματογραφία, με μαύρο λιτό σκανδιναβικό ύφος, χαρακτήρες που θυμίζουν των αδελφών Κοέν και το τοπίο του Φάργκο.
bigstar7,0 icon Reviewed by My Films-In, on kraftidioten- Rating:7,0 out of 10

             




imdb
rottentomatoes