INHERENT VICE

ΕΜΦΥΤΟ ΕΛΑΤΤΩΜΑ

εγκλήματος, κωμωδία, αισθηματική, δράμα, μυστηρίου 2014

 Το 1970, ο Λάρι ‘Ντοκ’ Σπορτέλο, εκπλήσσεται από την επίσκεψη μιας πρώην αγαπημένης του και από την ιστορία της για τον εραστή της δισεκατομμυριούχο, τον οποίο  η σύζυγός του και ο εραστής της σχεδιάζουν να απαγάγουν. Το περίεργο αυτό γεγονός σηματοδοτεί την αρχή μιας σειράς από τρελά μυστήρια που θα αποκαλυφθούν στην πορεία, στα οποία μετέχουν ένα σωρό εκκεντρικοί χαρακτήρες, όλοι και όλα συμπλεκόμενα μέσα στους καπνούς της Καλιφορνέζικης μαριχουάνας.


ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πολ Τόμας Αντερσον
ΣΕΝΑΡΙΟ: Πολ Τόμας Αντερσον ( Τόμας Πίντσον βιβλίο)
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Χοακίν Φίνιξ, Κάθριν Γουάτερσον, Τζος Μπρόλιν, Όουεν Γουίλσον, Μπενίσιο Ντελ Τόρο, Μάρτιν Σορτ, Έρικ Ρόμπερτς
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Αμερική
inherent vice movie poster
 Η ταινία είναι βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Τόμας Πίντσον, ένα μυθιστόρημα του οποίου η μεταφορά στην οθόνη είναι δύσκολη και για πολλούς θεωρούνταν αδύνατη, γιατί το "Έμφυτο ελάττωμα", διαθέτει πολλούς φαινομενικά ασύνδετους χαρακτήρες, ένα μεταιχμιακό κοινωνικό περιβάλλον που είναι δύσκολο να αποτυπωθεί και κυρίως μια δαιδαλώδη, σκοτεινή, πυκνή αφήγηση και κατακερματισμένη όπως το μυαλό του κεντρικού ήρωα που βρίσκεται κάτω από τη συνεχή επίδραση της μαριχουάνας. Φαίνεται όμως πως ο Άντερσον στα σεναριακά μπερδέματα και στα φαινομενικά αδιέξοδα είναι που επεξεργάζεται την μαγεία του και πως το εκκεντρικό και επιφανειακό παιχνίδι που συμβαίνει, δεν αποτελεί κάτι άλλο παρά τη βάση στην οποία οι Πίντσον και Άντερσον στηρίζονται για να διερευνήσουν ζητήματα που τους ενδιαφέρουν και τους απασχολούν, τα οποία ο σκηνοθέτης όχι μόνο σαφώς καταφέρνει να τα κάνει ευανάγνωστα αλλά το πρόδηλο συμπέρασμα από το παραγόμενο αποτέλεσμα είναι ότι κυρίως καταφέρνει να μεταδώσει την μεθυστική και παράξενη ατμόσφαιρα του μυθιστορήματος και άρα της εποχής.
 Στις αρχές της δεκαετίας του εβδομήντα, στα περίχωρα της παραλίας Γόρδιτα στην Καλιφόρνια, ο μισο-ιδιωτικός ντετέκτιβ, μισο- σαμάνος Λάρι (Ντοκ) Σπορτέλο ( Χοακίν Φίνιξ) που ζει σε κατάσταση νιρβάνα από τα συνεχόμενα τσιγαριλίκια, δέχεται μια ξαφνική όσο και απροσδόκητη επίσκεψη από την πρώην φίλη του ( την απαιτούμενη σε όλα τα νουάρ, μοιραία γυναίκα) την Σάστα Φέι Χέπγουορθ ( Κάθριν Γουάτερσον), μια γυναίκα μυστηριώδης και σαγηνευτική, της οποίας οι φιλοδοξίες της, την έχουν σπρώξει στην αγκαλιά ενός παντρεμένου δισεκατομμυριούχου κτηματομεσίτη, Μάικλ Γούλφμαν (Έρικ Ρόμπερτς). Η Σάστα χρειάζεται τη βοήθεια του Ντοκ, σχετικά με ένα καλοστημένο σχέδιο απαγωγής του κτηματομεσίτη, από την γυναίκα του και τον εραστή της, με σκοπό να οικειοποιηθούν την περιουσία του. Βέβαια, όπως σε όλα τα παραδοσιακά νουάρ, όλο αυτό δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται, γιατί έκτοτε ένα μεγάλο άθροισμα από χαρακτήρες εμφανίζονται στον ζαλισμένο κόσμο του Ντοκ που τον κάνουν περισσότερο ενδιαφέρον: ένας ηρωινομανής σαξοφωνίστας μιας rock serf μπάντας, Κόι Χάρλιγκεν (Όουεν Γουίλσον), ένας φανατικός χρήστης κοκαΐνης οδοντίατρος, Ντόκτορ Ρούντι Μπλατνόιντ (Μάρτιν Σόρτ), ένας αξιωματικός της αστυνομίας, Μπίγκφουτ Μπιόρσεν (Τζος Μπρολίν), ένας δικηγόρος που ειδικεύεται στο ναυτιλιακό δίκαιο, Σάντσο Σμίλαξ (Μπείσιο Ντελ Τόρο), ένα σωρό εκδιδόμενες γυναίκες και μερικοί άλλοι!
 Η έβδομη ταινία του Άντερσον είναι μια εντυπωσιακή, σουρεαλιστική ιστορία ενός εμπνευσμένου χάους, μια αστεία, άσωτη, ψυχεδελική και συνάμα ρομαντική και μυστηριώδης ταινία, που ακολουθεί τα χαρακτηριστικά της κινηματογραφικής γενεαλογίας των φιλμ νουάρ, η οποία καταφέρνει να μας μεταφέρει το κλίμα μιας επισφαλούς εποχής, στο μεσοδιάστημα δηλαδή μεταξύ του ιδεαλισμού της δεκαετίας του 1960 και της αχαλίνωτης εμπορευματοποίησης των επόμενων δεκαετιών, στο σταυροδρόμι του σύγχρονου και μοντέρνου Καλιφορνέζικου ήθους, όταν τα όνειρα των χίπης είχαν κατασχεθεί και εμπορευματοποιηθεί από την ελίτ και τότε που ο ήλιος της αντικουλτούρας έχει δύσει και η εποχή του Νίξον ανέτελλε.
 Στην πόλη του Λος Άντζελες που αλλάζει ταυτότητα την εποχή αυτή, καθώς ακολουθεί την πολιτισμική κρίση, Εβραίοι επιχειρηματίες βρίσκονται αλληλέγγυοι με μέλη της Άριας αδελφότητας, ολόκληρες περιοχές εξαφανίζονται υπό το πρίσμα της «ανάπτυξης και της αξιοποίησης» του αστικού τοπίου κάτω από τις οδηγίες των πιο άπληστων επιχειρηματικών συμφερόντων, η αστυνομική κατασταλτική δύναμη πληθαίνει και γίνεται απροκάλυπτα το βοηθητικό προσωπικό του συστήματος που διψάει για αίμα, γυναίκες εμπορευματοποιούνται, μαύροι εκτοπίζονται από τις γειτονιές τους και τόσα άλλα συμβαίνουν ως συνέπειες της σύγκρουσης των δυο διαφορετικών ιδεολογιών που προαναφέρθηκαν, όλα αυτά δοσμένα μέσα από μια πολυπρισματική, μελαγχολική αλλά και αστεία και τρυφερή ματιά, που μας θύμισε πολύ έντονα τον Ρέϊμοντ Τσάντλερ.
 Όλοι οι χαρακτήρες απέδωσαν επαρκώς τις αντιφάσεις των ρόλων τους, αλλά ιδιαίτερα ο Χοακίν Φίνιξ ερμήνευσε τον αντι-ήρωα Σπορτέλο δυναμικά αλλά και με λεπτότητα αποφεύγοντας να τον μετατρέψει σε έναν κλισέ χίπη ντετέκτιβ, χάρη και του σεναρίου της ταινίας και της καθοδήγησης από τον σκηνοθέτη.
 Τέλος να σημειώσουμε την άριστη επιλογή της μουσικής επένδυσης η οποία ήταν η πιο κατάλληλη για να ενισχύσει το κλίμα της εποχής, την μελαγχολία και την συναισθηματικότητα των στιγμών, με τους ψυχεδελικούς ήχους και την ροκ, των αρχών της δεκαετίας του εβδομήντα.
bigstar7,7 icon Reviewed by My Films-In, on tangerines- Rating:7,7 out of 10

           




imdb
rottentomatoes