Τρίτη, 26 Απριλίου 2016

THEEB


Ο ΛΥΚΟΣ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ

περιπέτεια, δράμα, θρίλερ 2014

 Στην Οθωμανική επαρχία της Χιτζάζ, κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ένα νεαρό αγόρι Βεδουίνων ξεκινά ένα επικίνδυνο ταξίδι στην έρημο, μαζί με τον αδελφό του, για να οδηγήσουν έναν Βρετανό στρατιώτη σε έναν μυστικό προορισμό. Μόνο που η έρημος είναι γεμάτη από επαναστατικές ομάδες και μισθοφόρους και το μικρο αγόρι σύντομα θα αναγκαστεί να αφήσει την παιδική του ηλικία και να πάρει δύσκολες αποφάσεις προκειμένου να επιβιώσει.


ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νάτζι Αμπού Νουάρ 
ΣΕΝΑΡΙΟ: Νάτζι Αμπού Νουάρ, Μπάσιλ Τσαντούρ     
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Τζασίρ Είντ Αλ Χουιετάτ, Χουσεϊν Σαλαμέχ Αλ Σουεϊλχιγίν, Χασάν Μουτλάγκ Αλ Μαραγιέχ  
ΗΜΕΡ.ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 05/05/16  (Ελλάδα)
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100 λεπτά
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Βρετανία, Αραβικά Εμιράτα, Κατάρ, Ιορδανία
theeb movie poster
 Σκηνοθετικό ντεμπούτο για τον βρετανοιορδανό Νάτζι Αμπού Νουάρ, με μια ταινία που βλέπει στην ιστορία της και περνά στην καλοδουλεμένη άρθρωση της πλοκής της, την μεταβολή της συνθήκης των Βεδουίνων, καθώς την αγγίζουν ο αδυσώπητος οικονομικός επεκτατισμός, ο 'πολιτισμός' και τα πάσης φύσεως συμφέροντα κατά την εποχή του πρώτου παγκοσμίου πολέμου.
 Μια σκληρή ιστορία ενηλικίωσης, εκδίκησης και παράλληλα μια ηθογραφία, που δεν αρκείται στον εαυτό της, αλλά γίνεται διαλεκτική και αποκτά εσωτερικές αναφορές και εξωτερικές συντεταγμένες στο σήμερα, αποκτώντας από πολλές απόψεις επίκαιρο χαρακτήρα, μιας και η διάβρωση ή η αλλοίωση της κουλτούρας και των παραδόσεων, συμβαίνει με πολλούς τρόπους, σε πολλούς τόπους, στο όνομα της οικονομικής ανάπτυξης, του πολιτισμού ή της εξέλιξης.
 Η αργή σε ρυθμό και αγωνιώδης αφήγηση, αρχικά, δίνει κάποιες αποχρώσεις του πολιτισμού των Βεδουίνων -ενός πολιτισμού που επιβίωσε για χιλιετίες, ακριβώς γιατί ταίριαζε στο περιβάλλον του- για να μεταβεί με σταθερό βηματισμό προς το τέλος και να σχηματοποιήσει, ίσως περισσότερο να υπονοήσει, την επιβεβλημένη αλλαγή ή και εξάλειψη της νομαδικής ζωής τους, από την επέλαση του δυτικού πολιτισμού.
 Οι έτερες συνιστώσες της αφήγησης, όπως η αντίθεση της παιδικής ηλικίας με τον σκληρό ενήλικο κόσμο, η σύγκρουση του παλιού με το καινούργιο, η σύγκρουση της επιβίωσης με την πίστη και τα ιδανικά, διατυπώνονται κινηματογραφικά με σαφήνεια και ενσαρκώνονται στα πρόσωπα των δυο ατόμων διαφορετικής γενιάς που διακρίνονται όχι απλά στη μορφή, αλλά στην ουσία τους.
 Οι στίχοι ποίησης, η μουσική και τα τραγούδια που χρησιμοποιούνται, αποδίδουν με άμεσο τρόπο τις αξίες και τη βιοσοφία των Βεδουίνων που μεταλαμπαδεύονται από γενιά σε γενιά. Η προσήλωση στο καθήκον, η διατήρηση των αυστηρών προγονικών κανόνων, η αξία της τιμής, της ιεραρχίας και το φυσικό περιβάλλον της ερήμου, διαμορφώνουν των ψυχισμό και το χαρακτηρολογικό ανάγλυφο των ηρώων. Αυτές οι αξίες είτε διαφυλάσσονται όπως στην περίπτωση του μικρού ήρωα, είτε μένουν μετέωρες και ανυπεράσπιστες, ίσως αναπόφευκτα, λόγω εξωγενών παραγόντων. Αυτές είναι και οι βαθύτερες αιτίες δράσης και αντίδρασης του μικρού ήρωα, που εσπευσμένα μεταβαίνει στην ενηλικίωση και αναλαμβάνει την ευθύνη να αποκαταστήσει την θιγμένη τιμή του αδελφού και της φυλής του. Δράση και απόφαση, η οποία ως ένα βαθμό καταδηλώνει την ιδεολογική τοποθέτηση του δημιουργού, σε ζητήματα που αφορούν τη διατήρηση της ετερότητας και την προστασία των διαφόρων πολιτισμικών ταυτοτήτων.
 Βασικός παράγοντας αισθητικής της κινηματογραφίας του Αμπού Νουάρ, η καλλωπισμένη μεν, οξυδερκής δε, αφαιρετικότητα. Μεγάλοι γυμνοί χώροι, αχανής πανταχού παρούσα και ομιλούσα η έρημος, που είναι η συνθήκη των ηρώων, η βασική διδακτική συνδιαλλαγή τους, απαραίτητη για την καλλιέργεια του σεβασμού και της αδελφοσύνης, σκληρή, δύσκολη και όμορφη συγχρόνως.
 Η εικονοπλαστική καθαρότητα του φαινομενικού επικού ύφους, παραπατά ελαφρώς και μόνο σε στιγμές όπου το σεναριακό σκοπούμενο εφευρίσκει τρόπους για να εκπλήξει τον θεατή.
 Σχεδόν το σύνολο των υποκριτικών φορέων σε αυτή την δραματική παραγωγή είναι μη επαγγελματίες. Οι δυο βασικοί συντελεστές που επωμίζονται την ευθύνη για την διάκριση των διαφορετικών κόσμων και των διαφορετικών αξιολογικών συστημάτων, απέδωσαν, κάτω και από τις σκηνοθετικές οδηγίες, με υποκριτική λιτότητα τους ρόλους τους και χωρίς ίχνος διδακτισμού, τόσο ο Χασάν Μουτλάγκ Αλ-Μαραγιέχ, ως μια επιβαρυμένη ανθρώπινη υπόσταση από τις δυσμενείς και προσδιοριστικές συνθήκες, όσο και ο νεαρός Τζασίρ Έιντ Αλ-Χουιετάτ, ως ένας φέρελπις που διατηρεί τα οράματα και τις επιταγές της φυλής σε πείσμα των δύσκολων καιρών του.
 Υποψηφιότητα για την Ιορδανία, στην κατηγορία του φετινού ξενόγλωσσου όσκαρ.
bigstar6,6 icon Reviewed by Chryssa Skopelitou, on theeb- Rating:6,6 out of 10


             

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου