Πέμπτη, 26 Νοεμβρίου 2015

THE MEASURE OF A MAN


Ο ΝΟΜΟΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ

δράμα 2015

Μετά από εικοσιπέντε χρόνια απασχόλησης σε μια εταιρεία που τώρα μεταφέρεται σε άλλη χώρα, ο Τιερί γύρω στα πενήντα του μένει άνεργος και προσπαθεί να βρει μια οποιαδήποτε δουλειά για να επιβιώσει.


ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Στεφάν Μπριζέ
ΣΕΝΑΡΙΟ: Ολιβιέ Γκορσέ, Στεφάν Μπριζέ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Βενσάν Λιντόν, Ιβ Ορί, Καρίν ντε Μιρμπέκ, Ματιέ Σκαλέρ, Ξαβιέ Ματιέ, Πολ Πορτολό
ΗΜΕΡ.ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 08/10/15 (Ελλάδα)
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93 λεπτά
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Γαλλία
the measure of a man movie poster
 Βραβείο καλύτερης ερμηνείας για τον Βενσάν Λιντόν στο φετινό Φεστιβάλ Καννών και Ειδική Μνεία από την Οικουμενική Κριτική Επιτροπή στον Στεφάν Μπριζέ, για τις οξυδερκείς παρατηρήσεις του σχετικά με την σύγχρονη αγορά εργασίας και τη σιωπηρή συνενοχή στις σκληρές τακτικές του κόσμου των πωλήσεων. 
 Σε μια σχολαστικά σφιχτοδεμένη δραματική δομή, το χαμηλόφωνο, υπόγεια έντονο, κοινωνικό δράμα του Μπριζέ, παρουσιάζει αφενός τις εξουθενωτικές και απαξιωτικές συνέπειες που ζει ο κάθε μη “προνομιούχος” στην σύγχρονη κοινωνία της αγοράς κατά τη διαδικασία αναζήτησης εργασίας, αφετέρου την επέκταση των φιλελεύθερων τρόπων καθυπόταξης που επιβάλλονται και εφαρμόζονται στον ευαίσθητο και σημαντικό τομέα της παιδείας με σκοπό την κατασκευή νεοφιλελεύθερων υποκειμένων που όχι μόνο δεν θα αντιστέκονται στις απαιτήσεις του ανταγωνισμού και της ευελιξίας, αλλά θα θεωρούν τις δυο αυτές έννοιες ως θεμελιώδεις αρχές της ανθρώπινης πρακτικής και σε συνδυασμό με το ιδεώδες της εργασίας ως προσωπικής ολοκλήρωσης, θα ανταγωνίζονται συνεχώς με ότι δυναμικό διαθέτουν σε μια αέναη απαίτηση για επίδοση.
 Ο Τιερί, είκοσι μήνες άνεργος μετά από εικοσιπέντε χρόνια εργασίας, σε μια εταιρεία που αποφασίζει να μεταφέρει την έδρα της αλλού, για τους γνωστούς λόγους, βρίσκεται σε έναν άσκοπο κύκλο εκπαιδευτικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών καθώς αναζητά εργασία, που αργά και σταθερά απογυμνώνουν την αξιοπρέπειά του και αποδυναμώνουν τις προσπάθειές του να διατηρήσει έστω κάποιες μικρές χαρές στη ζωή του. Όπως το γραφείο ευρέσεως εργασίας που δεν κατανοεί ότι στα πενήντα του, παντρεμένος και με ένα παιδί με ειδικές ανάγκες, δεν έχει χρόνο για χάσιμο και τον καθοδηγεί αδιάφορα σε λάθος εκπαιδευτικό πρόγραμμα ή το γραφείο μιας τράπεζας που προσπαθεί να πάρει δάνειο και του ζητάει να πουλήσει το σπίτι του ή το συμβουλευτικό πρόγραμμα για σωστές συνεντεύξεις που τον κάνει να αισθάνεται ως προϊόν που υπολείπεται σε προσόντα. Τα πάντα έχουν μια τιμή, τα πάντα αξιολογούνται, τα πάντα υπόκεινται στους νόμους της αγοράς, ο Τιερί, το σπίτι του φυσικά, ακόμα και τα κοινωνικά αγαθά, όπως αυτό της παιδείας. Τελικά ο Τιερί βρίσκει δουλειά ως υπάλληλος ασφαλείας σε ένα μεγάλο πολυκατάστημα, γεγονός που θα αποτελέσει μια ακόμα δοκιμασία για αυτόν, καθώς το σύστημα θα προσπαθήσει να τον μετατρέψει σε ένα νεοφιλελεύθερο υποκείμενο κι από καταπιεζόμενος να γίνει και καταπιεστής.
 Ο Στεφάν Μπριζέ αποδίδει με αμεσότητα και χωρίς ίχνος μελοδραματισμού την σκληρή πραγματικότητα της οικονομικής κρίσης στην σύγχρονη Ευρώπη, όπου η καθημερινή προσπάθεια επιβίωσης μέσα σε ένα άκαμπτο, αμείλικτο σύστημα θέτει συνεχώς σε δοκιμασία την ακεραιότητα του ανθρώπου. Οι συνεντεύξεις, οι συσκέψεις στο σχολείο, οι συζητήσεις στην τράπεζα και οι ανακρίσεις στο κατάστημα γίνονται στημένα περιβάλλοντα για τη συστολή της ανθρώπινης αντίδρασης απέναντι σε συμπεριφορές και πρακτικές που είναι ενάντια στη λογική και ηθική και που έχουν ως μόνο σκοπό τη δημιουργία ενός άριστου προϊόντος, 'ευέλικτου' και 'ανταγωνιστικού', έτοιμου προς άγρια εκμετάλλευση.
 Η κινηματογραφία του Μπριζέ επισημαίνει το επικίνδυνο της επέκτασης των νεοφιλελεύθερων πρακτικών και ιδεών περί ανταγωνισμού και ποσοτικής αξιολόγησης σε θεσμούς, όπως η εκπαίδευση, γιατί παράγουν, καλλιεργούν και διαμορφώνουν μια κοινωνική σχέση την οποία παρουσιάζουν ως φυσική. Η αποτυχία δε της μη 'φυσικοποίησης' του ανταγωνισμού, έχει ολέθρια αποτελέσματα όπως λόγου χάρη, αυτοκτονίες ή κατάθλιψη, που βαραίνουν όχι το σύστημα αλλά εξολοκλήρου το άτομο. Ο Μπριζέ προβληματίζει και ψάχνει τις απαντήσεις εκεί που βρίσκονται, στον ανθρώπινο πυρήνα, στο υποκείμενο, στο κλείσιμο της “εταιρίας του ενός ατόμου”.
 Απλή, χαμηλού προϋπολογισμού και με ερασιτέχνες ηθοποιούς εκτός του πρωταγωνιστή, παραγωγή, μια κινηματογραφία κοινωνικού ρεαλισμού, με μεγάλα σε διάρκεια πλάνα που καταμετρούν την απόγνωση και την αβεβαιότητα και γεγονότα που μοιάζουν τόσο τυχαία αλλά που είναι τόσο αποτελεσματικά παρατεταγμένα έτσι ώστε να αποδώσουν την αμεσότητα μιας αμακιγιάριστης πραγματικότητας. 
 Μεγάλο ατού της ταινίας, ο πρωταγωνιστής της, που η απόγνωση, ο προβληματισμός, η ανησυχία, αλλά και η ντροπαλότητα, ή η αμυδρή χαρά, ζωγραφίζονται ανάγλυφα στο πρόσωπό του.
bigstar8,0 icon Reviewed by Chryssa Skopelitou, on the measure of a man- Rating:8,0 out of 10

           



imdb
rottentomatoes

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου