NOTHING PERSONAL

ΤΙΠΟΤΑ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ

δράμα 2009

 Μόνη στο κενό διαμέρισμά της, μια γυναίκα παρατηρεί τους ανθρώπους που περνούν και βιαστικά αρπάζουν τα προσωπικά της αντικείμενα και έπιπλα που έχει αφήσει η ίδια στο πεζοδρόμιο. Αφήνει τη ζωή της στην Ολλανδία και πηγαίνει στην Ιρλανδία, όπου επιλέγει μια μοναχική περιπλάνηση κατά τη διάρκεια της οποίας ανακαλύπτει ένα ερημικό σπίτι που ανήκει σε έναν μοναχικό άνδρα.


ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ούρσουλα Αντόνιακ
ΣΕΝΑΡΙΟ: Ούρσουλα Αντόνιακ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Λότε Βέρμπικ, Στέφεν Ρία
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Ιρλανδία, Ολλανδία
nothing personal movie poster
 Η ιδιότυπη και στοχαστική κινηματογραφία της Ούρσουλα Αντόνιακ, περιπλανάται και αιχμαλωτίζει την ομορφιά των επαρχιακών τοπίων της ιρλανδέζικης δυτικής ακτής, με μια βραδύτητα που απολαμβάνει, μας εισάγει με ευαισθησία και διακριτικότητα στην εσωτερική ζωή των ηρώων της, χωρίς να αναφέρεται στα πως και στα γιατί, συλλαμβάνει εικόνες που λεπτεπίλεπτα και με ακρίβεια αποτυπώνουν την εξελικτική διαδικασία μια πολύ ιδιαίτερης σχέσης αποφεύγοντας κάθε ρομαντικό στερεότυπο, χρησιμοποιεί την αλληγορία για να μιλήσει για τις παγιωμένες αντιλήψεις περί “κανονικότητας” των σχέσεων και μέσα από εκδηλωτικές σιωπές, βλέμματα, χειρονομίες και εκφράσεις προσώπων, συντάσσει μια σπουδή πάνω στην πολυτέλεια της δημιουργικής μοναξιάς, αλλά και στους φόβους, στις ευθύνες, στις δυσκολίες που απορρέουν από την ανθρώπινη ανάγκη για συναισθηματική επαφή.
 Μια γυναίκα χωρίς όνομα (Λότε Βέρμπικ), αποφασίζει να αφήσει πίσω της το οδυνηρό παρελθόν της και αφού απαλλάσσεται από κάθε απόκτημα, από την Ολλανδία μεταβαίνει στην Ιρλανδία σε μια εξερεύνηση της υπαίθρου και της ύπαρξής της. Κατά τη διάρκεια των περιηγήσεων φτάνει σε μια πανέμορφη χερσόνησο στην άκρη της οποίας υπάρχει ένα απομονωμένο σπίτι. Το σπίτι κατοικείται από τον Μάρτιν (Στέφεν Ρία), έναν παράξενο ώριμο άνδρα που έχει βρει τον τρόπο να απολαμβάνει όλα όσα μπορεί να προσφέρει η μοναξιά. Όταν ο Μάρτιν συναντά τη νεαρή γυναίκα της προσφέρει φαγητό με αντάλλαγμα να εργαστεί στον κήπο. Αυτή συμφωνεί με την προϋπόθεση ότι δεν θα μιλούν για προσωπικές υποθέσεις ή δεν θα ανταλλάξουν οποιαδήποτε προσωπική πληροφορία. Ο Μάρτιν ικανοποιείται με την εργασία της στον κήπο και προσπαθεί να την πλησιάσει αλλά αυτή αντιδρά. Η συμφωνία λειτουργεί για λίγο, αλλά αναπόφευκτα οι αντιστάσεις κάμπτονται, η νεαρή γυναίκα επανακτά την πίστη της στις ανθρώπινες σχέσεις και η ανθρώπινη ανάγκη για οικειότητα τους οδηγεί σε μια ιδιαίτερη σχέση.
 Η Αντόνιακ στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της, μια 'μελέτη αγάπης' όπως την ονομάτισε η ίδια, συνθέτει μια υπαρξιακή διατριβή για τις ατομικές ελευθερίες, την ανάγκη για μοναξιά, τη διαρκή αναζήτηση, τους φόβους και τις δυσκολίες της συναισθηματικής επαφής, αλλά και την ανάγκη για συντροφικότητα. Με ευρηματικό τρόπο η σκηνοθέτης πλημμυρίζει τη δημιουργία της με σιωπή, αφήνοντας χώρο στην αργή μορφοποίηση των συναισθημάτων των ηρώων, εξετάζει τη διάκριση μεταξύ αυτού που πρέπει να ξέρουμε και αυτού που θέλουμε να μάθουμε για κάποιον και ξεδιπλώνει τους στοχασμούς της για τις παγιωμένες κανονικότητες των συναισθηματικών σχέσεων χωρίζοντας την ταινία σε τέσσερα κεφάλαια: μοναξιά, το τέλος μιας σχέσης, γάμος, η αρχή μιας σχέσης, μοναξιά. Ένας κύκλος που μπορεί να αρχίσει ξανά και ξανά, ή να ξεκινήσει με την αντίθετη φορά.
 Παρά τις όποιες ατέλειες στην εκφορά του κινηματογραφικού λεκτικού της, ο υπαρξιστικός τόνος του, σε συνδυασμό με την επιβλητική φύση της Ιρλανδικής επαρχίας, τις υποκριτικές αποδόσεις δύο ολοκληρωμένων ηθοποιών και τον εκκεντρικό, αλλά εύστοχο τρόπο που χρησιμοποιεί την αλληγορία στους τίτλους κεφαλαίων της ταινίας, η σκηνοθέτιδα αιχμαλωτίζει την προσοχή του θεατή και δείχνει το μεγάλο δυναμικό της.
 Η ταινία έχει διακριθεί σε πολλά φεστιβάλ, μεταξύ των οποίων Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο το 2009 και Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Φωτογραφίας και Ήχου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Ολλανδίας το 2009.
bigstar8,4 icon Reviewed by Chryssa Scopelitou, on nothing personal- Rating:8,4 out of 10

                               



imdb
rottentomatoes