Σάββατο, 6 Ιουνίου 2015

LOIN DES HOMMES / FAR FROM MEN


ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ

δράμα 2014

 Δύο πολύ διαφορετικοί άνδρες, ένας μοναχικός δάσκαλος και ένας χωρικός που κατηγορείται για φόνο, θα πρέπει να μεταβούν εν μέσω πολέμου σε μια πόλη και θα αναγκαστούν προκείμενου να αποφύγουν τους κινδύνους να ακολουθήσουν μια δύσβατη πορεία ανάμεσα σε βουνά.


ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νταβίντ Ελχόφεν
ΣΕΝΑΡΙΟ: Νταβίντ Ελχόφεν
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Βίγκο Μόρτενσεν, Ρεντά Κατέμπ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Γαλλία
far from men movie poster
 Η ιστορία, θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε οποιοδήποτε σύγχρονη εμπόλεμη ζώνη, το αφηγηματικό της πλαίσιο όμως ορίζεται κατά την έναρξη του πολέμου της ανεξαρτησίας στην Αλγερία και βασίζεται στο διήγημα του Γαλλοαλγερινού Αλμπέρ Καμί «Η Φιλοξενία», από τη συλλογή «Η Εξορία και το Βασίλειο». Αρχικά διακριτικά και αργά, κατόπιν με ελεγχόμενο ρυθμό και ένταση, αλλά πάντα με νηφαλιότητα και προσήλωση στους στόχους του, ο Ελχόφεν σκιαγραφεί αριστοτεχνικά τα πορτρέτα των ηρώων του που διακρίνονται από βάθος, ψυχολογική ακρίβεια και έντονη δραματικότητα, φωτίζει τις πτυχές της ανθρώπινης συμπεριφοράς όταν ασυμφιλίωτα συναισθήματα, κώδικες τιμής και ιδανικά, δημιουργούν ηθικά διλήμματα και ελέγχουν τη ανθρώπινη βούληση και πράξη και δημιουργεί ένα στοχαστικό, άρτια κινηματογραφημένο υπαρξιακό δράμα που μαγνητίζει και συγκινεί.
 Χειμώνας του 1954, ο αντιαποικιακός αγώνας της Αλγερίας εναντίον των Γάλλων αρχίζει να φουντώνει. Ο Νταρού (Βίγκο Μόρτενσεν), γαλλικής καταγωγής Αλγερινός, όπως λέει ο ίδιος,  Γάλλος για τους Άραβες και Άραβας για τους Γάλλους, πρώην ταγματάρχης του γαλλικού στρατού και νυν δάσκαλος σε ένα απομακρυσμένο σχολείο στην ενδοχώρα της Αλγερίας, επωμίζεται την ευθύνη να μεταφέρει τον Μοχάμεντ (Ρέντα Κατέμπ), έναν φτωχό άραβα αγρότη, σε μια πόλη, προκειμένου να δικαστεί για τον φόνο που διέπραξε. Αν και αρχικά απορρίπτει την ιδέα, τελικά, αποφασίζει να τον συνοδεύσει. Το ταξίδι δεν είναι καθόλου εύκολο. Οι συγγενείς του δολοφονημένου κυνηγούν τον Μοχάμεντ για να αποδώσουν δικαιοσύνη και η περιοχή έχει γεμίσει με ετοιμοπόλεμους αλγερινούς αντάρτες, ενώ ο γαλλικός στρατός έχει ξεκινήσει τις εκκαθαρίσεις. Κατά μήκος της διαδρομής με τα άγρια και γυμνά τοπία των βουνών και της ερήμου, εμβλήματα της εσωτερικής υπαρξιακής ερήμου, έξοχα κινηματογραφημένα από τον Γκιγιόμ Ντεφοντέν, οι δύο τόσο διαφορετικοί χαρακτήρες αντιμετωπίζουν δύσκολες καταστάσεις που βάζουν σε κίνδυνο τη ζωή τους, όμως μέσα από αυτές, αναδύεται μια σύντομη αλλά αληθινή φιλία.
 Οι δυο άνδρες δρουν και κινούνται βάσει δυο διαφορετικών κοσμοθεωριών, αλλά και οι δυο έχουν υποταχθεί σε ανώφελες δεσμεύσεις και αναστολές. Ο ένας δεν θέλει την ελευθερία του και ο άλλος έχει αποσυρθεί στην έρημο και ζει σαν εξόριστος. Στην επιφάνεια είναι διαφορετικοί, στο κέντρο τους όμως βρίσκεται η ίδια ανθρώπινη ουσία.  Οι ήρωες απεκδυόμενοι τον μανδύα των προκαταλήψεων απαλλάσσονται από ενοχές, νοηματοδοτούν το αίσθημα της ματαιότητας και αποκτούν μια αίσθηση ελευθερίας.
 Αποφεύγοντας κάθε συναισθηματισμό και κάθε υφολογική κοινοτοπία, ο Ελχόφεν προσεγγίζει με λεπτούς χειρισμούς τις εσωτερικές συγκρούσεις και τις συνέπειες που αυτές έχουν στην ψυχοσύνθεση των ηρώων και μας εισάγει σε έναν ευρύτερο φιλοσοφικό στοχασμό πάνω στα όρια της ελεύθερης βούλησης, σε ζητήματα τιμής και προσωπικής αξιοπρέπειας, στον ρόλο των ηθικών διλημμάτων, στις έννοιες της αλήθειας, της ενοχής και της τιμωρίας, ενώ παράλληλα αναδεικνύει την ανθρώπινη αδελφοσύνη ως μοναδικό παράγοντα που επιτρέπει τον σεβασμό των διαφορών, τον σεβασμό και την πίστη στην αξία της ανθρώπινης ύπαρξης, θέματα που ελέγχονται ξανά και ξανά καθ όλη τη διάρκεια της ταινίας, αφού σχεδόν κάθε πηγή έντασης προκύπτει από τις διαφορετικές αξίες και παραδοχές των δυο κοσμοαντιλήψεων που αντιπροσωπεύουν οι ήρωες, μέσα στο πλαίσιο του αδυσώπητου και παράλογου αγώνα για κυριαρχία.
 Η κινηματογραφία του Ελχόφεν ενσωματώνει στην πλοκή της και πλάι στους ήρωες, τους υπαρξιακούς στοχασμούς του βραβευμένου με νόμπελ λογοτεχνίας Καμί, περί σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και περί προσωπικής ευθύνης στη διαμόρφωση της ουσίας του καθενός, μέσα από την προσωπική δράση και εφόσον αυτή έχει ελευθερωθεί από κάθε είδους προκατάληψη ή ανυποχώρητες πεποιθήσεις, εμπλουτίζοντας έτσι τη νηφάλια, στοχαστική και απλή, γιαυτό και τόσο ουσιαστική δημιουργία του με περισσότερα υπαρξιακά ερωτήματα. Έξοχος, λιτός και άμεσος ο Βίγκο Μόρτεσεν, αλλά και ο Ρεντά Κατέμπ στον υποστηρικτικό ρόλο στέκεται στο ύψος των περιστάσεων.
bigstar8,0 icon Reviewed by My Films-In, on far from men- Rating:8,0 out of 10

               




imdb
rottentomatoes

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου