Δευτέρα, 6 Απριλίου 2015

UNBROKEN


ΑΛΥΓΙΣΤΟΣ

βιογραφία, δράμα 2014

 Μετά από ένα σχεδόν μοιραίο αεροπορικό δυστύχημα στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ο αθλητής ολυμπιακών επιδόσεων Λούι Ζαμπερίνι, βρίσκεται ναυαγός για 47 ημέρες σε μια σχεδία με δύο συναδέλφους μέλη του πληρώματος. Το ιαπωνικό ναυτικό τους βρίσκει και τους μεταφέρει σε ένα στρατόπεδο αιχμαλώτων, όπου εκεί ο Λούι θα περάσει δυο εφιαλτικά χρόνια μέχρι έρθει το τέλος του πολέμου.


ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αντζελίνα Τζολί
ΣΕΝΑΡΙΟ: Τζόελ Κοέν, Ιθαν Κοέν, Ρίτσαρντ ΛαΓραβενίζ, Γουίλιαμ Νίκολσον
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ:
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Τζακ Ο' Κόνελ, Γκάρετ Χέντλαντ, Ντόνολ Γκλίσον, Μιγιαβί, Φιν Γουίτροκ
unbroken movie image
 Άλλη μια βιογραφία για το έτος 2014, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο της Λόρα Χίλενμπραντ, που αφορά μια δυνατή ιστορία ζωής, η οποία στο σύνολό της μας παραδίδει το αξίωμα του ανεξάντλητου σθένους που κρύβεται στον άνθρωπο και εξυμνεί την ελπίδα, την πίστη και την ανθρώπινη βούληση. Παρόλη την καλή σκηνοθετική προσπάθεια της Αντζελίνα Τζολί, το καλό υλικό μιας ζωής με αφάνταστες ταλαιπωρίες και βάσανα, φήμη, δόξα και θρίαμβο, η σεναριακή διασκευή των Τζόελ Κοέν, Ιθαν Κοέν, Ρίτσαρντ ΛαΓραβενίζ και Γουίλιαμ Νίκολσον, δεν ενδιαφέρεται για τις βαθύτερες αιτίες των γεγονότων, ούτε να μας συστήσει το εσώτερο περιεχόμενο και τις ψυχικές διεργασίες του ήρωα, γίνεται έτσι απλά αναφορική, ναι μεν δυνατή, αλλά με τρόπο που αποχρωματίζει τον χαρακτήρα που βρίσκεται στο προσκήνιο.
 Κατά την αφήγηση των γεγονότων, εμβόλιμες σκηνές ξετυλίγουν την νεανική ζωή του Λούι Ζαμπερίνι (Τζακ Ο' Κόνελ), στην οποία μαθαίνουμε για την ιταλική καταγωγή του, τα νεανικά προβλήματα, την θετική επιρροή του αδελφού του και την συμμετοχή του στους Ολυμπιακούς αγώνες του Βερολίνου το 1936, ως ο καλύτερος αμερικανός δρομέας. Η αθλητική σταδιοδρομία του ήρωα διακόπτεται όταν ξεσπάει ο Β΄Παγόσμιος Πόλεμος. Ο Λούι υπηρετεί στην πολεμική αεροπορία και τον πρωτοσυναντάμε στην ταινία να επιχειρεί με ένα βομβαρδιστικό πάνω από ιαπωνικά εδάφη. Το αεροσκάφος δέχεται επίθεση από τις γιαπωνέζικες δυνάμεις και αρκετοί από τους συντρόφους του Ζαμπερίνι σκοτώνονται αλλά αυτός σώζεται. Μερικές εβδομάδες αργότερα, η ανασυσταμένη ομάδα του ήρωα, στέλνεται σε μια διασωστική αποστολή, το αεροπλάνο τους καταρρίπτεται από τους Ιάπωνες και ο Ζαμπερίνι, ο Φιλ (Ντόνολ Γκλίσον) και ο Μακ (Φιν Γουίτροκ) βρίσκονται ναυαγοί. Μετά από σαράντα επτά ημέρες, γεγονός απίστευτο, στον ωκεανό, τον Φιλ και Λούι βρίσκουν οι αντίπαλες γιαπωνέζικες δυνάμεις και οδηγούνται σε στρατόπεδο αιχμαλώτων το οποίο διοικείται από τον ανασφαλή και βάναυσο δεκανέα Γουάταναμπ (Τακαμάσα Ισιχάρα).  Ο Ζαμπερίνι γίνεται ο στόχος της ανασφάλειας του δεκανέα και περνάει δυο φρικιαστικά χρόνια με απίστευτα βασανιστήρια. Το 1945 και με το τέλος του πολέμου, επιστρέφει στην πατρίδα του για την οποία ήταν αγνοούμενος-νεκρός. 
 Η κινηματογραφική απόδοση μιας βιογραφίας είναι ένα δύσκολο εγχείρημα, τόσο όσο αφορά την σύνταξη και την επιλογή των στοιχείων και της χωροχρονικής περιόδου που θα εστιαστεί το έργο, αλλά και όσον αφορά την επιλογή και διαμόρφωση, των μυθοπλαστικών στοιχείων εφόσον έτσι κι αλλιώς πρόκειται για μια αφήγηση. Αρκετές βιογραφίες μπορεί να αποκλίνουν, να εξευμενίζουν, να εξωραΐζουν, να καταδικάζουν, να προσθέτουν, να αναδιατάσσουν ή να αναδιαμορφώνουν τις ιστορίες τους για να ενταχθούν στο θέαμα, αφού πρακτικά είναι αδύνατο μέσα σε δυο ώρες να λεχθούν τα πάντα. Σε αυτό το πλαίσιο η δραματοποίηση μιας βιογραφίας, μπορεί να διαβρώνει η ίδια την αυθεντικότητά της, την μεροληψία της ή την αποτελεσματικότητα της σε αυτό που θέλει να απεικονίσει. 
 Στην περίπτωση του ‘Αλύγιστου’ ενώ τα ιστορικά γεγονότα και οι πιο καθοριστικές στιγμές της ζωής του Ζαμπερίνι αποδίδονται με ακρίβεια, η βιογραφία ελέγχεται ως προς την απόδοση και ανάπτυξη του χαρακτήρα και την αποτελεσματικότητα στο να αποτελέσει παράδειγμα και έμπνευση. H Τζολί συντάσσει σωστά, από πλευρά της, τη δυνατή όσο και θλιβερή αυτή σημείωση της επιβίωσης, αλλά οι πέρα του μέτρου παρατεταμένες σκηνές βίας και βασανιστηρίων δεν εμβαθύνουν στο πως ο ήρωας πραγματικά κατάφερε να επιβιώσει, πολλές αποφάσεις σε κρίσιμες μεταβατικές περιόδους της ζωής του ήρωα δεν αιτιολογούνται, ενώ χρειαζόταν μεγαλύτερη προσοχή στην ιδεολογική αντίστιξη και σκιαγράφηση του εχθρού, ο οποίος αποδόθηκε μονοδιάστατα και ρηχά.
 Μια δυνατή αληθινή ιστορία, αλλά χρειαζόταν μεγαλύτερη προσπάθεια στο να γίνει μια δυνατή δραματοποιημένη βιογραφία.
bigstar5,5 icon Reviewed by My Films-In, on unbroken- Rating:5,5 out of 10

             




imdb
rottentomatoes

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου