Τετάρτη, 11 Μαρτίου 2015

'71


'71

πολεμικό, περιπέτεια, θρίλερ 2014

  Ένας νεοσύλλεκτος Άγγλος στρατιώτης, μεταφέρεται με τον λόχο του στο επικίνδυνο Μπέλφαστ, το 1971. Κατά τη διάρκεια μιας σύρραξης, μένει κατά λάθος έκτος της ομάδας του. Πληγωμένος και τρομοκρατημένος, ανίκανος να διαχωρίσει τον φίλο από τον εχθρό, πρέπει να επιβιώσει και να βρει το δρόμο του προς την ασφάλεια, μέσα από ένα άκρως θανατηφόρο τοπίο.


ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιαν Ντεμάνζ
ΣΕΝΑΡΙΟ: Γκρέγκορι Μπέρκ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Τζακ Ο' Κόνελ, Σαμ Ράιντ, Σον Χάρις, Πολ Άντερσον, Κόρει ΜακΚίνλευ, Ρίτσαρντ Ντόρμερ, Τσαρλί Μέρφ, Ντέιβιντ Γουίλμοτ, Κίλιαν Σκότ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Αγγλία
'71 movie poster
 Η πλοκή του '71, είναι μια ιστορία που θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε οποιοδήποτε σύγχρονη εμπόλεμη ζώνη, αλλά το αφηγηματικό της πλαίσιο ορίζεται κατά το έτος 1971, λίγο μετά την έναρξη της Βορειοιρλανδικής διαμάχης, που ξεκίνησε στα τέλη του 1960 και τελείωσε το 1998. Περισσότερο ένα αστικό θρίλερ παρά μια ταινία πολέμου που συμβαίνει κατά τη διάρκεια της νύχτας, χαρακτηρίζεται ως επί το πλείστο το κινηματογραφικό ντεμπούτο του Γιάν Ντεμάντζ, ο οποίος ελέγχει απόλυτα τόσο τις υποκριτικές αποδόσεις και την λεπτομερή απόδοση της εποχής, όσο και την κλιμάκωση της έντασης και της αγωνίας με αριστοτεχνικό τρόπο, δημιουργώντας μια συναρπαστική, εφιαλτική ιστορία στην οποία ενσωματώνει ξεκάθαρα την αντιπολεμική του δήλωση.
 Ο Γκάρι Χουκ (Ο' Κόνελ), είναι νεοσύλλεκτος του αγγλικού στρατού, ο οποίος μεταφέρεται με την μονάδα του στην πρωτεύουσα της Βόρειας Ιρλανδίας για να υποστηρίξει μια αστυνομική επιχείρηση. Σε μια σύρραξη και πάνω στην ταραχή, ένα νεαρό αγόρι κλέβει το τουφέκι ενός στρατιώτη και όταν ο Χουκ το κυνηγά για να πάρει το όπλο αποχωρίζεται από τους συντρόφους του. Ο Χουκ βρίσκεται τώρα σε μια περιοχή όπου η στολή που φοράει μπορεί να τον σκοτώσει, αφού βρίσκεται πίσω από τις γραμμές του εχθρού και σε μια περιοχή όπου η σεκταριστική βία, έχει δημιουργήσει ένα κολασμένο περιβάλλον στο όποιο υπάρχει η τρομακτική αίσθηση, ότι ο καθένας μπορεί να πεθάνει ανά πάσα στιγμή. Κατά τη διάρκεια της ημέρας μικρά παιδιά παίζουν δίπλα στα οδοφράγματα και τη νύχτα οι δρόμοι γίνονται πεδία μαχών μεταξύ των αντίπαλων ομάδων. Με τον φόβο να επικρατεί σχεδόν παντού, ο Χουκ βρίσκεται στην πόλη να τον κυνηγούν άνθρωποι του ΙΡΑ. Στην αρχή συναντά ένα μικρό αγόρι, μεγαλωμένο μέσα στην αντιπαλότητα της εποχής (Κόρει ΜακΚίνλευ), το οποίο είναι μέλος της προτεσταντικής παραστρατιωτικής οργάνωσης και στη συνέχεια, μετά από μια σοκαριστική ανατροπή, θα βρεθεί στο σπίτι δυο καθολικών Σαμαρειτών, του Έαμον (Ρίτσαρντ Ντόρμερ) και της κόρη του Μπριγκίτα (Τσαρλί Μέρφ), οι οποίοι δεν γνωρίζουν σε ποια φατρία του ΙΡΑ θα πρέπει να τον παραδώσουν, στην παλιά φρουρά που εκπροσωπείται από τον Boyle (Ντέιβιντ Γουίλμοτ) ή στον αδίστακτο νεαρό του Ιρλανδικού Δημοκρατικού Στρατού, Κουίν (Κίλιαν Σκότ). Μέχρι το τέλος, ο Χουκ βρίσκεται σε ένα συνεχή και ανελέητο κυνηγητό, σε ένα νυκτερινό, πολυεπίπεδο, με πολλούς παίχτες παιχνίδι ζωής-θανάτου.
 Η κινηματογραφία του Ντεμάνζ δίνει περισσότερη έμφαση στην θρίλερ πλευρά της, κάμερα στο χέρι, περιγραφικές απεικονίσεις, σχολαστικές σκηνές σκληρού ρεαλισμού και σκοντάφτει στα επικίνδυνα πολιτικά πεδία με αποτέλεσμα να φαίνεται άγευστα αμέτοχη. Το πλαίσιο της ιστορίας ήταν η διαμάχη μεταξύ των Ενωτικών-νομιμοφρόνων, οι περισσότεροι εκ των οποίων ήταν Προτεστάντες και των εθνικιστών-Ρεπουμπλικάνων, οι οποίοι ήταν ως επί το πλείστο καθολικοί, οι πρώτοι ήθελαν την Βόρεια Ιρλανδία να παραμείνει ενωμένη με την Αγγλία και οι δεύτεροι επιθυμούσαν να εγκαταλείψουν την Αγγλία και να ενταχθούν σε μια ενωμένη Ιρλανδία. Οι λόγοι της σύγκρουσης αυτής ήταν πρωτίστως, όπως συμβαίνει πάντα στην ιστορία, πολιτικοοικονομικοί, αλλά είχε επίσης και μια θρησκευτική διάσταση. Το φιλμ όμως αποφεύγει να προσεγγίσει τις πολιτικές πλευρές της ιστορίας ή να δώσει το υπόβαθρο και τα κίνητρα που είχαν οι αντίπαλες φατρίες, έτσι τα κοινό αποκομμένο από το βαθύτερο ιστορικό πλαίσιο, συμπαρασύρεται στην δύνη ενός εκπληκτικού κατά τα άλλα θρίλερ δράσης, που θέλει να σοκάρει και το κάνει με ιδιαίτερα αποτελεσματικό τρόπο. 
 Παράλληλα εξελίσσεται το δράμα του κεντρικού χαρακτήρα που χάνει την αθωότητά του και αντιλαμβάνεται μέσα από την ολονύχτια δοκιμασία του την περίπλοκη πραγματικότητα, το πως οι άνθρωποι εγκλωβίζονται σε απατηλές καταστάσεις και δρουν σαν πιόνια, το κακό που μπορεί να συμβεί στη μάχη των συμβόλων και μαθαίνει ότι καμιά πλευρά δεν είναι τόσο μαύρη ή άσπρη όσο μπορεί κανείς να πιστεύει.
 Παρόλη την προσκόλληση στον ζοφερό ρεαλισμό και την κυνική νότα στις τελευταίες σκηνές με τους επίσημους αξιωματούχους, η ελπιδοφόρα λύση λίγο πριν το τέλος βρίσκει χώρο να εκφραστεί, χαμηλόφωνα και δειλά, ωστόσο ξεκάθαρα. 
 Μια δυνατή αντιπολεμική ταινία της οποίας η ένταση και η αγωνία φτάνει στο κατακόρυφο, κυρίως λόγω της αριστοτεχνικής απόδοσης του Ο' Κόνελ, τη σωστή βηματοδότητση του Ντεμάνζ και τη στιλιζαρισμενη φωτογραφια του Τατ Ράντκλιφ.
bigstar7,5 icon Reviewed by My Films-In, on '71- Rating:7,5 out of 10

             




imdb
rotten tomatoes

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου