MANDARIINID

TANGERINES

πολεμικό, δράμα 2014

 Το 1992, σε ένα μικρό απομονωμένο χωριό και καθώς ο πόλεμος της Αμπχαζίας μαίνεται, δύο μόνο άνδρες δεν το έχουν εγκαταλείψει, ο Ίβο και ο Μάρκους, προκειμένου να μαζέψουν τη σοδιά των μανταρινιών τους. Το μάζεμα της σοδιάς σταματά, όταν γίνεται μια ξαφνική αιματηρή σύγκρουση και ο Ίβο με τον Μάρκους πρέπει να περιθάλψουν τους δυο επιζώντες τραυματίες.


ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζάζα Ουρουσάντζε
ΣΕΝΑΡΙΟ: Ζάζα Ουρουσάντζε
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Λέμπιτ Ουλφσάκ, Έλμο Νουτζάνεν, Μίσα Μέσκι νικο, Τζιόρτζι Νακασίτζ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Εσθονία, Γεωργία
tangerines movie poster
 Το “Tangerines” ήταν η υποψηφιότητα της Εσθονίας, για πρώτη φορά στην ιστορία της, στην ξενόγλωσση κατηγορία των φετινών Όσκαρ. Ένα αντιπολεμικό φιλμ και ωδή στον ανθρωπισμό, που δεν στηρίζεται για να προβάλει το ειρηνιστικό του μήνυμα και τις ηθικές του αξίες στις πληθωρικές ερμηνείες ή σε ένα πολύπλοκο σενάριο, αλλά στο συμβολισμό των προσώπων. Άνδρες από διαφορετικές εθνικότητες, με διαφορετικές θρησκείες και ηλικίες, όταν απεκδύονται τον πολεμικό μανδύα, αντιλαμβάνονται βιωματικά πλέον την αξία της ανθρώπινης ύπαρξης, σε μια διακριτή για την νηφαλιότητα της κινηματογραφία, στοχαστική και απλή γι΄αυτό και τόσο ουσιαστική.
 Βρισκόμαστε στο 1992 και μετά το ξεσπάσμα του πολέμου μεταξύ Γεωργίας και Αμπχαζίας. Σε ένα εσθονικό χωριό που βρίσκεται κοντά στα σύνορα, ο πόλεμος πλησιάζει απειλητικά, γι΄αυτό και έχει εγκαταλειφθεί από όλους, εκτός από τον Μάρκους (Έλμο Νουτζάνεν) και τον Ίβο (Λέμπιτ Ουλφσάκ). Ο Μάρκους έχει σκοπό να μαζέψει τα μανταρίνια του με τη βοήθεια του Ίβο, να τα πουλήσει και να φύγει. Ο πόλεμος όμως προλαβαίνει τους δυο Εσθονούς και βρίσκονται τώρα ανάμεσα στα πυρά των δυο αντιπάλων, Τσετσένων και Γεωργιανών. Από την αιματηρή σύγκρουση δυο μαχητές επιβιώνουν, ο Τσετσένος μισθοφόρος Αχμέτ (Τζιόρτζι Νακασίτζε) και ο Γεωργιανός Νίκο (Μίσα Μέσκι). Ο Ίβο με τον Μάρκους τους παίρνουν για να τους περιθάλψουν και παρά το γεγονός ότι είναι αντίπαλοι και έχουν δώσει όρκο να σκοτώσουν ο ένας τον άλλον, ο χρόνος που περνούν για να αναρρώσουν στο σπίτι του γηραιότερου Ίβο και κυρίως η συμπεριφορά του Ίβο, που λειτουργεί ως ηθική πυξίδα για αυτούς, τους φέρνει πιο κοντά, εξομαλύνει τις διαφορές τους και τους κάνει να συνειδητοποιήσουν ότι υπάρχει κάτι άλλο πολύ πιο βασικό και σημαντικό από τη διάκριση της ηλικίας, της εθνικότητας ή της θρησκείας.
 Το “Tangerines” δεν περιορίζεται στα φυσικά πεδία των μαχών όπως συμβαίνει με άλλες ανάλογες ταινίες. Ο πόλεμος υπάρχει εκεί έξω ως πλαίσιο της ιστορίας, αλλά ο Ουρουσάντζε τοποθετεί τη δράση κυρίως μέσα στο σπίτι του Ίβο για να εστιάσει στην παρατεταμένη συναισθηματική και ψυχολογική επίδραση του, μεταφορικά να δηλώσει τον κάθε πόλεμο που μπορεί να συμβαίνει από τις όποιες προκαταλήψεις και διακρίσεις και να απευθυνθεί σε κάθε συνείδηση για να τις αναλογιστεί και να τις αμφισβητήσει. Μια προσπάθεια που εξασθενεί, στην αλά Χόλυγουντ μανιχαϊστική σεναριακή ανατροπή του τέλους, αφού δεν εφαρμόζει την πραγματικά ανθρώπινη διάσταση σε όλους τους χαρακτήρες του και δεν αποφεύγει να χρησιμοποιήσει κάποια από τα κλισέ του είδους για να παραδώσει με μεγαλύτερη ευκολία τα ηθικά της μηνύματα.
 Παρόλα αυτά, το “Tangerines” είναι ένα πολεμικό δράμα από τα πιο συγκινητικά του είδους, που ασκεί την αντιπολεμική του κριτική αθόρυβα αλλά ουσιαστικά, αξιοποιεί την δύναμη των φυσικών τοπίων, την αποτελεσματική υποκριτική απόδοση των συντελεστών του, τους ήρεμους και λιτούς διαλόγους και διατυπώνει μέσα από την ανθρωποκεντρική οπτική του, ζητήματα που αφορούν τις ολέθριες επιπτώσεις του πολέμου, το μίσος, την συμφιλίωση, τις διακρίσεις, τις προκαταλήψεις, την συμπόνια και την καλοσύνη.
bigstar6,9 icon Reviewed by My Films-In, on tangerines- Rating:6,9 out of 10

           




imdb
rottentomatoes